ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟
Don't have an account? Sign Up

آندومتریوز چیست : علائم، علل و درمان

آندومتریوز یعنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم.این حالت زمانی اتفاق می افتد که غدد آندومتریال و بستره رحم در بیرون از آستر رحم(آندومتر) و ماهیچه زاهدان رشد کنند.
لگن شایع ترین محل آندومتریوز است.در این بیماری مخاط رحم پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می شود.
این بافت ممکن است در تمام بدن به جز طحال رشد کند ولی رایج ترین محل پدید آمدن آن لگن است.
در این صورت تخمدان ها بیش از اندام های دیگر درگیر این بیماری می شوند و همزمان با قاعدگی این نقاط خونریزی می کنند که در نتیجه دشواری های زیادی را برای فرد ایجاد می کنند.
در آندومتریوز در هر بار قاعدگی این بافت هم زخیم می شود و خونریزی می کند و باعث تحریک بافت های اطراف می شود که می تواند موجب زخم و چسبندگی شود.

علائم آندومتریوز

• اولین علامت آندومتریوز درد شدید لگن است که اغلب همراه با عادت ماهیانه اتفاق می افتد.این درد با گذشت زمان بیشتر می شود.اغلب این درد همراه با قاعدگی آغاز و تا چند روز بعد از اتمام قاعدگی ادامه دارد.
  • گاهی اوقات این درد پس از ازدواج برای فرد به صورت جدی بروز می کند زیرا فرد به علت درد زیاد از انجام رابطه جنسی دوری می کند.
  • گاهی اوقات فرد در هنگام اجابت مزاج و یا ادرار نیز درد دارد.
  • خونریزی بیش از حد در طول دوران قاعدگی
  • خونریزی در فاصله بین دو قاعدگی
  • در بعضی مواقع زنان به دردها و نشانه های بدن خود بی توجهی می کنند تا زمانی که برای باردار شدن اقدام می کنند و متوجه عدم توانایی در بارداری می شوند.
  • از دیگر علایم می توان به خستگی مزمن،اسهال،یبوست،نفخ و یا تهوع اشاره کرد.اغلب این موارد با دوره قاعدگی بروز بیشتری دارند.

علل آندومتریوز

آندومتریوز جزو آن دسته از بیماری هایی است که علت اصلی آن دقیقا شناخته شده نیست و در واقع یک بافت به نام آندومتر در داخل حفره رحم است که جنین بر روی آن رشد می کند و در هر قاعدگی تخریب شده و با اتمام خونریزی مجددا رشد می کند.بافت آستر رحم در بیماران آندومتریوز به طور نابجا در نقاط مختلف لگن و شکم کاشته می شود و رشد می کند.این بیماری می تواند نقاط مختلف لگن و شکم و حتی بافت ریه را درگیر کند.
درگیری تخمدان سبب ایجاد کیست شکلاتی یا اندومتریوما می شود.درگیری در رباط های نگهدارنده رحمی در پشت رحم و در روده بزرگ و در روی لوله های میزنای که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند نیز می تواند ایجاد شود.که باعث درد های بسیار شدید شکمی می شود.

۵ علت شایع را در ارتباط با ایجاد این بیماری بیان می کنند.

• قاعدگی عقب گرد،
  • رشد سلول های جنینی
  • زخم جراحی
  • انتقال سلول های آندومتر
  • اختلال سیستم ایمنی

عوارض آندومتریوز

• یکی از عوارض شایع آندومتریوز نازایی است .برای بارداری باید تخمک آزاد شده در لوله فالوپ بتواند به اسپرم بچسبد و تخم را تشکیل دهد ولی آندومتریوز ممکن است لوله فالوپ را ببندد و تخمک و اسپرم نتوانند بهم نزدیک شوند.همچنین آندومتریوز می تواند به تخمک یا اسپرم صدمه بزند.
  • درصد تبدیل آندومتریوز به سرطان کم است. در حقیقت چیزی که پزشکان را از اندومتریوز می ترساند سرطان نیست بلکه کیست های شکلاتی تخمدان است که باید نمونه برداری شود تا مشخص شود که ضایع های سرطانی نیستند و سپس با خیال راحت به درمان های دیگر پرداخته شود.

تشخیص آندومتروز

مهم ترین نکته توجه شما به بدن و علائم آن است.درد بیش از حد،خونریزی های غیر عادی،درد و نفخ شکم،یبوست یا اسهال بی دلیل و درد در حین رابطه جنسی می تواند برای شما هشداری باشد که باید توسط متخصص زنان معاینه شوید.
برای برسی باید ابتدا به متخصص زنان مراجعه کنید و بتوانید شرح حال کاملی از شرایط خود را با ارامش و اعتماد برای پزشک خود بازگو کنید.

در مجموعه دکتر الهه امیری شما می توانید در محیطی آرام و بدون استرس در شرایط کاملا خصوصی با پزشک خود صحبت کنید.
معاینات لگنی شما در محیط کاملا خصوصی و شرایط استرلیزه انجام می شود.
پس از معاینه اگر پزشک شما مشکوک به آندومتریوز باشد شما را برای انجام سونوگرافی معرفی می کند.تا محل و اندازه اندومتر را مشخص کند.
و پس از اگاهی کامل از شرایط بیماری راه های درمان به شما پیشنهاد می شود.

درمان آندومتریوز

با توجه به شرایط بیمار و میزان درگیری می توان از هر کدام از روش های زیر جهت درمان و یا پیشگیری از گسترش بیماری استفاده کرد.

• داروهای کاهش درد و مسکن
  • هورمون درمانی
  • لاپاراسکوپی
  • جراحی
  • هسترکتومی

پرسش و پاسخ

هورمون درمانی در آندومتریوز چگونه انجام می شود؟
در برخی موارد برای کاهش دردها از هورمون درمانی استفاده می شود.افزایش یا کاهش هورمون ها در قاعدگی باعث ضخامت آندومتر می شود در هورمون درمانی این شرایط کنترل می شود و با استفاده از هورمون ها رشد بافت کم می شود.

چه مواقعی در آندومتریوز جراحی توصیه می شود؟

فردی که در سن باروری قرار دارد و درگیر بیماری آندومتریوز است کاندید مناسب جراحی است به شرط این که تخمدان و رحم سالم بماند.در حقیقت برای این جراحی تجربه و تکنیک بسیار با اهمیت است.

آیا بیمار آندومتریوز می تواند به وسیله لقاح آزمایشگاهی باردار شود؟
روش کمک باروری یا لقاح آزمایشگاهی پیشنهاد جایگزینی برای جراحی است،پزشک با توجه به شرایط می تواند لقاح آزمایشگاهی را جایگزین جراحی کند.

در چه شرایطی هیسترکتومی انجام می شود؟
در موارد شدید ابتلا به آندومتریوز گزینه خارج کردن رحم و تخمدان انجام می شود.که ممکن است هیسترکتومی همراه با هورمون درمانی باشد چون استروژن می تواند باقیمانده آندومتریوز را تحریک کند.

احتمال ناباروری در آندومتریوز چه اندازه است؟

بافت آندومتریوز یک بافت زنده است و با توجه به شرایط مناسب شکمی می تواند به راحتی رشد کند.این بافت به شدت خاصیت تهاجمی دارد و اگر داخل تخمدان شود می تواند قسمت بزرگی از تخمدان را از بین ببرد و کم کم از تخمدان یک تکه نازک به جای بگذارد و در حقیقت فولیکولی باقی نمی ماند برای باروریهمچنین آندومتریوز می تواند به حرکت موجی شکل لوله های رحمی آسیب جدی بزند.
یکی دیگر از آسیب های جدی آندومتریوز تاثیر بر روی کیفیت تخمک است.آندومتریوز با ترشح مواد سمی به تخمک آسیب شدیدی می زند تا جایی که گاهی اوقات تکنیک IVF نیز شکست می خورد.

گاهی اوقات نیز رحم بعضی از بیماران جای مناسبی برای بزرگ شدن تخم نیست زیرا بافت آندومتریوز به داخل رحم نفوذ کرده و دیگر جایی برای پرورش جنین وجود ندارد.و به همین دلیل به بیمار پیشنهاد استفاده از رحم اجاره ایی داده می شود.

تغییر در برنامه غذایی چه تاثیری در بیماری آندومتریوز دارد؟

با تغییر در رژیم غذایی در مبتلایان به اندومترویز می توان شاهد

• کاهش درد
  • کاهش التهاب
  • کاهش نفخ
  • تعادل هورمون ها
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • افزایش سطح انرژی

تاثیر گوشت قرمز در آندومتریوز

تحقیقات نشان می دهد مصرف گوشت قرمز احتمال ریسک اندومتریوز را بالا می برد به همین دلیل توصیه محققان مصرف حداقلی گوشت قرمز است.همچنین مصرف ماهی و گوشت سفید جایگزین مناسبی برای تامین منابع آهن و پروتئن است.

مصرف کافئین در آندومتریوز

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قهوه و سایر کافئین ها را زیاد مصرف می کنید و مبتلا به آندومتریوز هستید توصیه می کنم مصرف آن را کلا محدود کنید چون کافئین ترشح هورمون استروژن را افزایش می دهد.

فراموش نکنید آندومتریوز می تواند خطرناک نباشد اگر یبک زندگی سالم و منظمی داشته باشید.

آیا درد در دوران قاعدگی نشانه آندومتریوز است؟
درد و یا شدت آن همیشه نشانه آندومتریوز نیست.برخی زنان دردهای شدید قاعدگی را تجربه می کنند بدون این که آندومتریوز داشته باشند و هستند کسانی که با درد کم درگیر آندومتریوز هستند.
آندومترویوز گاهی با برخی بیماری های التهابی لگن و یا کیست تخمدان اشتباه گرفته می شود‌.
همچنین گاهی با سندروم روده تحریک پذیر که باعث اسهال،یبوست و درد شکمی است اشتباه گرفته می شود.

چه عواملی احتمال ابتلا به آندومتریوز را بیشتر می کند؟

• باردار نشدن بعد از ازدواج(تاخیرهای طولانی در فرآیند بچه دار شدن)
  • وراثت،احتمال ابتلا به بیماری آندومتریوز با درگیری نزدیکان بیشتر است.
  • مسدود کردن راه خروجی طبیعی خون قاعدگی از بدن
  • سابقه عفونت لگن
  • اختلال رحمی

آیا با باردار شدن آندومتریوز از بین می رود؟
نشانه های آندومتریوز به طور موقت در بارداری از بین می رود و پس از اتمام بارداری با شروع مجدد دوره های قاعدگی بر می گردد.

دردهای مزمن شکمی بعد از یائسگی ادامه دارد؟
نشانه های آندومتریوز با یائسگی از بین می رود مگر این که شخص استروژن مصرف کند.

نکته مهم و قابل توجه این است که تمام موارد گفته شده در تمام بیماران یکسان نیست و باید بدانید با مطالعه یک مقاله نباید دچار ترس و استرس شوید و تصمیمات ناگهانی بگیرید.بسیاری از بیماران آندومتریوز به صورت طبیعی باردار شده اند.اندومتریوز نشانه نازایی نیست اما باید به نشانه های بدن خود به صورت جدی و البته بدون وسواس دقت کنید.
هر چقدر این بیماری زودتر شناخته شود قطعا می توان از اتفاقات ناخوشایند آن جلوگیری کرد.

نوشتن دیدگاه