ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟
Don't have an account? Sign Up

تنبلی تخمدان (pco)چیست؟ علائم و روشهای درمان آن

اگر دوران قاعدگی شما بی نظم است،در زمان قاعدگی دچار جوش های زیاد و دردناک می شوید،رشد موهای زائد صورت و بدن غیر قابل کنترل است،دچار ریزش موهای سر هستید و پوست چرب دارید شما کاندید  مراجعه به متخصص زنان جهت بررسی هورمون ها و تخمدان هستید.

در مجموعه دکتر الهه امیری می توانید با مشاوره های صحیح و انجام آزمایش های لازم وضعیت سلامت خود را ارزیابی کنید.

تخمدان چیست؟

تخمدانها دو غده تخم مرغی شکل هستند که در دو طرف رحم قرار گرفته اند و از طریق لوله فالوپ به رحم متصل هستند. تخمدان ها حاوی تخمک های نارس هستند که پس از رشد به تخمک بالغ تبدیل می شوند و توانایی لقاح را کسب می کنند.
در هر قاعدگی اغلب یک تخمک از یک تخمدان آزاد می شود و اگر لقاح صورت نگیرد توانایی باروری از بین می رود و قاعدگی آغاز می شود.
این آزاد سازی از سن بلوغ جنسی آغاز می شود و تا زمان یائسگی ادامه پیدا می کند.
همچنین وظیفه تخمدان ها ترشح هورمون های جنسی است.

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندروم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic overy syndrome) یا pcos اطلاق می شود. تخمدان پلی کیستیک یک اختلال شایع هورمونی برای زنان در سن باروری است.زنان یا دخترانی که دچار این بیماری هستند قاعدگی های نامنظم،طولانی یا ترشح هورمون مردانه ( آندروژن )بالایی دارند.

علت دقیق سندروم pcos ناشتاخته است.تشخیص زودهنگام و درمان به موقع می تواند از بسیاری از عوارض این بیماری کم کند.

در یک تحقیق که بر روی جامعه آماری بزرگی از زنان و دختران انجام شده نشان داده که ۷۰ درصد از این بیماری آگاهی ندارند.

علائم بیماری تنبلی تخمدان

• قاعدگی نامنظم
  • افزایش وزن
  • آکنه های پوستی
  • پرمویی(موی زائد)
  • ریزش یا نازک شدن مو
  • خشکی واژن
  • بی خوابی
  • تغییرات خلق و خو
  • افت قند
  • فشار بالا
  • اختلالات اشتها
  • گاهی خشکی پوست
  • خستگی مداوم
  • کاهش میل جنسی
  • درد لگن
  • تحریک پذیری در تمرکز
  • خشکی چشم
  • افسردگی و اضطراب بدون دلیل

بسیاری از علائم و نشانه های تنبلی تخمدان به دلیل عدم تعادل هورمونی است.به طور معمول افراد مبتلا به تنبلی تخمدان مقدار بیشتری هورمون مردانه دارند و این موضوع باعث ایجاد صفات مردانه،رشد موهای زائد و تغییرات ظاهری می شود، سطح بالای آندروژن سطح هورمون هایی که مربوط به چرخه قاعدگی است را بهم می زند.
همچنین هورمون انسولین در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بالا می رود.انسولین می تواند منجر به افزایش وزن یا ایجاد مشکل در کاهش وزن و همچنین بیماری های متابولیکی شود.
بنابراین حتما چرخه قاعدگی خود را کنترل کنید و شرایط خود را ارزیابی کنید تا بتوانید پیش از آسیب درمان را شروع کنید.

بعضی از علائم بالا جزو علائم نادر هستند و قرار نیست بعد از مطالعه هر مقاله نگران شوید فقط کافی است کمی برای سلامتی خود وقت بگذارید و شرایط ماهانه خود را بررسی کنید تا بتوانید در صورت لزوم با اولین علائم اقدام کنید.

تشخیص تنبلی تخمدان

هیچ آزمایش دقیقی جهت شناسایی این بیماری وجود ندارد و شما در زمان مراجعه به پزشک باید بتوانید سابقه دقیق و شرایط خود را برای پزشک توضیح دهید.
پزشک با معاینه دقیق،گرفتن شرح حال و بررسی سابقه خانوادگی و انجام آزمایشات هورمونی می تواند به تشخیص برسد.

درمان بیماری تنبلی تخمدان

این بیماری درمان قطعی ندارد.با توجه به این که ژنتیک فرد در این بیماری بسیار تاثیرگذار است و نمی توان ژنتیک تخمدان را تغییر داد تنها می توان درمان دارویی انجام داد.
برای موفقیت در درمان دارویی فرد باید کنترل وزن داشته باشد ورزش منظم و کنترل غذایی را فراموش نکند.
افراد مبتلا به pco باید نحوه زندگی سالم را انتخاب کنند.به این معنا که از مصرف غذاهای حاوی قند و مواد نگه دارنده دوری کنند.ورزش های گروهی را انجام دهند تا کمتر دچار استرس و اضطراب باشند و بتوانند شرایط هورمونی را کنترل کنند.
اگر در پیش از ازدواج متوجه بیماری شدند باید هر چه زودتر ازدواج کنند و سریع بچه دار شوند.و به هیچ وجه نباید زمان بارداری را به تعویق بیندازند.

افراد مبتلا باید تحت کنترل و مراقبت های پزشکی منظم قرار بگیرند.البته نباید انتظار معجزه داشته باشند و بهتر است صبور باشند و به صورت مداوم داروها و پزشک خود را تغییر ندهند چون شرایط ژنتیکی قابل تغییر نیستند.
بسیاری از افرادی که تنبلی تخمدان خفیف دارند زمانی که سبک زندگی خود را تغییر می دهند یعنی استرس محیطی را کم می کنند و از رژیم غذایی مناسبی پیروی می کنند ورزش های منظم خود را انجام می دهند و تحت نظر متخصص هستند می توانند زندگی جنسی طبیعی داشته باشند و از بسیاری از عوارض دور باشند.

تنبلی تخمدان در دختران نوجوان

این بیماری در بین دختران جوان شایع می باشد.به همین دلیل به مادران توصیه می کنیم که بعد از دوسال ابتدایی قاعدگی که خیلی منظم و به موقع نیست شرایط دختر نوجوان خود را مورد سنجش قرار بدهند و به علائم پرمویی،چاقی و خلقی دختران خود اهمیت بدهند.اگر تشخیص و درمان به موقع انجام شود از مشکلات بیشتر جلوگیری می شود.

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می شود؟

علت اصلی ناباروری تنبلی تخمدان در تخمک گذاری است‌.در نتیجه زنان درگیر این بیماری با مشکلات بیشتری برای باردار شدن مواجه هستند.عدم تعادل هورمون های جنسی از بلوغ به موقع یا آزاد شدن به موقع تخمک ها جلوگیری می کنند.حتی ممکن است فولیکول ها با کیست اشتباه گرفته شوند.بنابراین از زمانی که یک دختر به سن بلوغ می رسد باید نسبت به بدن خود آگاهی داشته باشد تا بتواند پیش از درگیری به نازایی و فرآیند طولانی درمان در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهد.

چه کسانی مستعد درگیری با بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند؟

• سن از عوامل موثر است.از سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی ریسک ابتلا به بیماری بیشتر می شود.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری باید در نظر گرفته شود.
  • جراحی تخمدان ریسک ابتلا به تنبلی تخمدان را افزایش می دهد.

آیا این بیماری باعث پوکی استخوان می شود؟

هورمون استروژن به حفظ استخوان های قوی کمک می کند.و خانم هایی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل کمبود هورمون استروژن در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

ما همراه و همراز شما هستیم تا با مراجعه به موقع و تشخیص صحیح بتوانید باروری موفقی داشته باشید.
جهت رزرو نوبت آنلاین خود به قسمت نوبت دهی در سایت مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه